روش مطالعه pq4r

روش مطالعه pq4r

 مراحلی وجود دارد:
پیش‌نمایش(Preview): به صفحات قسمت خواندنی خود نگاه کنید و سرفصل‌های فصل و هر بخش که فصل را تقسیم می‌کند را بخوانید. ...
سوال(Question): به اطلاعاتی که در پیش نمایش آموخته اید فکر کنید. ...
بخوانید(Read): قسمت را بخوانید. ...
انعکاس(Reflect): زمانی را به تفکر در مورد آنچه خوانده اید اختصاص دهید. ...
از بر خواندن(Recite): ...
مرور(Review):

PQ4R:نحوه خواندن کتاب برای درک مطلب

1.PREVIEW:

صفحات متن خواندنی خود را نگاه کنید و سرفصل های فصل و هر بخش که فصل را تقسیم می کند بخوانید. پاراگراف اول و آخر هر بخش را بخوانید. تصاویر هر بخش را مشاهده کنید. زیرنویس‌های زیر تصاویر را بخوانید و چند دقیقه به نمودارها، نمودارها یا نقشه‌ها نگاه کنید.

2.QUESTION:

در مورد اطلاعاتی که در پیش نمایش آموخته اید فکر کنید. از خود سوالاتی در مورد آن بپرسید. به آنچه قبلاً درباره ایده هایی که در طول پیش نمایش خود دیده اید فکر کنید. به نظر شما نکات اصلی که در فصل مطرح خواهد شد چیست؟ انتظار دارید از خواندن این مطالب چه چیزی یاد بگیرید؟

3.READ

قسمت را بخوانید. ایده های مهم را روی کاغذ/کامپیوتر یادداشت کنید. اگر کتاب متعلق به شماست، در حاشیه آن یادداشت برداری کنید و قسمت های مهم کتاب را برجسته کنید. اگر نمی توانید تصور کنید در کتاب خود بنویسید، روی کاغذ یادداشت کنید.

4.REFLECT

زمانی را به تأمل در مورد آنچه خوانده اید اختصاص دهید. قسمت ها یا فصل ها چگونه به هم مرتبط هستند؟ چگونه اطلاعات با چیزهایی که قبلاً آموخته اید مطابقت دارد؟ چه اطلاعات جدیدی یاد گرفتید؟ آیا این قسمت شامل اطلاعاتی بود که انتظار داشتید پوشش دهد؟ آیا اطلاعاتی وجود داشت که شما را شگفت زده کرد؟

5.RECITE

در مورد مواد فکر کنید. آن را با شخص دیگری در میان بگذارید یا نکات اصلی را که یاد گرفته اید یادداشت کنید. به طور کلی، نوشتن اطلاعات با دست یا الکترونیکی باعث بهبود حافظه مطالب می شود. اگر نوشتن برای شما مشکل ساز است، یادداشت های مختصری در نظر بگیرید یا مطالب را با دانش آموزان دیگر در میان بگذارید. مهم است که مطالب را به صورت نوشتاری با استفاده از کلمات خود خلاصه کنید. آن را با صدای بلند برای شخص دیگری توضیح دهید یا یادداشت های خود را با صدای بلند برای خودتان بخوانید.استفاده از یک سازمان دهنده گرافیکی را در نظر بگیرید تا درک خود را از نحوه ارتباط مفاهیم در خواندن با یکدیگر افزایش دهید.

            

6.REVIEW

نکات اصلی مواد را در نظر بگیرید. آیا به سوالات شما پاسخ داده شد؟ آیا احساس می کنید که نکات نویسنده کاملاً درک شده است؟